The role of emotional intelligence in increasing quality of work life in
school principals
برای دانلود رایگان مقاله اصلی به زبان انگلیسی اینجا کلیک کنید
نقش هوش هیجانی در افزایش کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی هوش هیجانی و رابطه آن با کیفیت زندگی کاریمدیران مدارس بود. مطالعه حاضر یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. نمونهشامل 139 نفر از مدیران مدارس در شهرستان خرم آباد است که با استفاده از روشتصادفی طبقه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده های مربوط به متغیرهای مورد پژوهش، از پرسشنامه های موجود کیفیت زندگی کاری و هوش هیجانیاستفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی تک نمونه ای، با استفاده از نرم افزار spss تحلیل شدند. بر اساس یافته های این مطالعه، همبستگی مثبتی بین کیفیت زندگی کاری با هوش هیجانی (000/0> (p و ابعاد آن یعنی، خود آگاهی، خود مدیریتی، کنترل روابط و آگاهیاجتماعی وجود داشت. علاوه بر این، نتایج نشان داد کیفیت زندگی کاری مدیران بالا است. اما در مقابل، هوش هیجانی مدیران در مقایسه با میانگین پرسشنامه کمبود. افزایش هوش هیجانی مدیران را قادر می سازد که محیط کاری بهتری فراهم نمایند و بدین سبب عملکرد آنها به طور گسترده ای رشد می یابد.
واژه های کلیدی: هوش هیجانی، کیفیت زندگی کاری، مدیران مدارس، ایران
نوع فایل: word صفحات ترجمه: 10 سال: 2012 قیمت: 5000تومان