پایان نامه کامل رابطه بین کارآفرینی سازمانی و یادگیری سازمانی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای (1392)
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین کارآفرینی و یادگیری سازمانی و ابعاد آن در بین مراکز آموزش فنی و حرفهای ...است. روش انجام این پژوهش، پیمایش و جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارمندان مراکز فنی و حرفهای ...(380) شامل شده و با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونهی مورد نظر پژوهش (190) نفر به صورت تصادفی ساده بدست آمده است. متغیرهای مستقل پژوهش، یادگیری سازمانی و ابعاد آن یعنیچشم انداز مشترک، دانش اشتراکی، توسعه شایستگی، تفکر سیستمی، رهبری مشارکتی، یادگیری گروهی، و فرهنگ سازمانیو متغیر وابسته نیز کارآفرینی سازمانی است. دادهها پس از جمع آوری ویرایش و کدگذاری مجدد شده و با استفاده از نرم افزار Spss16مورد تجزیه و تحلیل در دو بخش توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافتههای توصیفی پژوهش نشان داد که، بیشتر پاسخگویان مرد(55.7 درصد)، متأهل(78.2 درصد)، لیسانس(64 درصد)، سمت شغلی کارشناس(35.4 درصد) بوده و میانگین سنی (6.21±33.46) سال، میانگین درآمد ماهیانه (324.66±754.21) هزار تومان و میانگین سابقه کار (5.36±9.48) سال میباشد. میانگین میزان کارآفرینی (0.63±2.71)، خلاقیت پرسنل (0.63±2.78)، رهبری خلاق (0.73±2.94)، فرهنگ خلاقانه (0.77±2.65)، ساختار سازمانی منعطف (0.91±2.45)، یادگیری سازمانی (0.58±2.77)، چشم انداز مشترک (0.77±2.87)، شاخص کارآفرینی (0.61±3.00)، توسعه شایستگی (0.80±2.54)، تفکر سیستمی (0.73±2.97)، رهبری مشارکتی (0.81±2.46)، یادگیری گروهی (0.82±2.84) و در نهایت اینکه، میانگین میزان فرهنگ سازمانی (0.90±2.68) بدست آمده است. یافتههای استنباطی نیز نشان داده است، بین کارآفرینی سازمانی و چشم انداز مشترک، به اشتراک گذاشتن دانش، توسعه شایستگی کارکنان، تفکر سیستمی در بین کارکنان، رهبری مشارکتی، کار و یادگیری گروهی، فرهنگ سازمانی و در نهایت یادگیری سازمانی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. در نهایت مدل پژوهش با استفاده از نرم افزار لیزرل آزمون گردیده است.