ایران پیپر :: پاسخگویی 24 ساعته

مرجع مقالات و پروژه های معتبر انگلیسی و فارسی

ایران پیپر :: پاسخگویی 24 ساعته

مرجع مقالات و پروژه های معتبر انگلیسی و فارسی

ایران پیپر ::   پاسخگویی 24 ساعته
طبقه بندی موضوعی

The ultrastructure of chilling stress


 برای دانلود رایگان مقاله اصلی به زبان انگلیسی اینجا کلیک کنید



صدمات فراساختاری تنش سرما

 

چکیده

صدمات سرمازدگی به گیاهان اولین بار حدود 70 سال پیش شرح داده شد و تقریبا از سال 1360 به بعد تحقیقات با یک اسلوب معین با میکروسکوپ الکترونی انجام دادند. کلروپلاست اولین و شدیدترین اندامی است که تحت فشار قرار می­­گیرد. تیلاکوئید بزرگ و بد شکل، دانه­های نشاسته ناپدید می­شوند و شبکه­های پیرامون (Vesicelsها از غشاء درون پوشش کلوپلاست به­وجود می­آیند) ظاهر می­شوند. کلروپلاست به دنبال سرمازدگی طولانی از هم می­پاشد. میتوکندری، هسته و دیگر اندامک­ها کمتر به سرمازدگی حساس هستند. اندامک­ها رشد می کنند و توسعه پیدا می­کنند هم­چنین ممکن است از هم بپاشند. حساسیت به سرمازدگی ذاتی یک کیاه به خوبی توانایی خو گرفتن گونه­ها به سرمازدگی را نشان می­دهد. اثر زمان بر صدمات فرساختاری به­صورت ملایم- متوسط و شدید بوده است. دیگر فاکتورهای محیطی که صدمات را بدتر می­کنند شامل نور، دوره­ی Chilling و وضعیت آب است. پایه­های فیزیولوژیکی آماس کلروپلاست ممکن است مرتبط با سرمازدگی­های مداوم که آنزیم­های هیدرولیز کننده نشاسته که قندهای محلول را تولید می کند باشد. بنابراین پتانسیل آب استروما پایین می­آید و شبکه کلروپلاست صدور یا صادرات مواد فتوسنتزی خود را کاهش می­دهد. آماس تیلاکوئید به دنبال تولیدات شرایط Photo-oxidative در طول دوره­ی سرمازدگی همراه با نور ظاهر می­شود.

شبکه­های اطراف برای افزایش سطح غشاء محدود کننده­ (غشاء درون کلروپلاست) انتقال پاسخ به کاهش انگیزش Chilling در انتقال متابولیت­ها پیشنهاد شده است. بسیاری از نشانه­های فراساختاری در طول استرس ملایم ظاهر می­شوند. شبیه آنهایی که مشاهده شدند در مرگ سلول برنامه­ریزی شده. تحقیقات بیشتر در آیند مورد بحث قرار گرفتند.

مقدمه

دمای پایین یا استرس سرمایی (آسیب به علت دمای پایین و بالاتر از دمای یخبندان) از 70 سال پیش به عنوان عامل محیطی ویژه بر روی فیزیولوژی محصولات گیاهی معرفی شده­اند. Faris در سال 1926 گزارش کرد که یاندهای Chlororic در برگ­های ذرت که مربوط به آسیب­های بافتی هستند که توسط یک دوره­ی سرما در طول شب ایجاد می­شوند. بنابراین برای پدیده استرس سرمایی تا سال 1980 تحقیقات معینی صورت نگرفت. با مطالعات فراوان Van Hasselt در هلند روی Cucumber (1974)، تحقیقات کامل بوسیله­ی Tylor و همکاران در استرالیا روی ذرت (1971) و یکسری از مقاله­ها به وسیله­ی Kanixga و همکاران در لهستان روی گوجه فرنگی انجام شد (1986). هر سه این پیشگامان ،اطلاعات مقدماتی از فشار دمای پایین روی هم فیزیولوژی و فراساختاری سلول­های فتوسنتز کننده بدست آوردند. اگرچه تعدادی اثرهای شدید متغیر و جریان­های زمانی وجود دارد. اما به طور معمول علامت­ها (نشانه­های) فراسختاری به طور وسیع در بین گونه­های گیاهی شبیه است (Tab 1) که این نشانه­ها شامل آماس و بهم ریختگی هر   کلروپلاست و میتوکندری، کاهش اندازه و تعداد دانه­های نشاسته، اتساع (Dilation) تلاکوئید و آزادی و شلی گرانا، تشکیل وزیکول­های کوچک از شبکه اطراف کلروپلاست، انباشت قطره­های کوچک لیپید در کلروپلاست و کروماتین در هسته جمع می­شود می باشد. ارائه این بررسی به­طور خلاصه علائم فراساختاری از تنش سرمایی و تمرکز روی فاکتورهای درگیر روی توسعه­ی صدمات سرمازدگی و در ادامه بحث درباره­ی مسیر پایه­ی فیزیولوژیکی صدمه ادامه خواهد داشت. از ین جهت بنابراین محافظت باید انجام شود برای جلوگیری از صدمات سرمازدگی ناخواسته که سبب تغییر در سلول­های گیاهی می­شود و روی می­دهد در نتیجه آداپته شدن و سازگاری به دماهای کم به صورت متناوب روی می­دهد. که به این عمل سفت شدگی یا مقاوم شدگی سرمایی می­گویند. این مقاوم شدگی سبب محافظت گیاه از سرمازدگی­های متوالی فصلی شده و معمولاً به عنوان یک عامل صدمه زننده به گیاه در نظر گرفته نمی­شود. ذکر این نکته لازم است که حساسیت ذاتی گیاه در برابر سرمازدگی تحت تاثیر مدت زمان در معرض بودن، شدت و نوع صدمه می­باشد که بنابراین هرجا لازم باشد گونه­های مورد بحث قرار گرفته در این review که میزان حساسیت آنها نسبت به سرمازدگی چگونه بوده است بحث شده. 

  


 نوع فایل: word       صفحات ترجمه: 20        سال: 2000       قیمت: 30000 تومان


 


کد مقاله: 2511



                                 












نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی