ایران پیپر :: پاسخگویی 24 ساعته

مرجع مقالات و پروژه های معتبر انگلیسی و فارسی

ایران پیپر :: پاسخگویی 24 ساعته

مرجع مقالات و پروژه های معتبر انگلیسی و فارسی

ایران پیپر ::   پاسخگویی 24 ساعته
طبقه بندی موضوعی

The step-by-step guide to plant propagation


برای دانلود رایگان مقاله اصلی به زبان انگلیسی  اینجا  کلیک کنید


 

راهنمای گام به گام تکثیر گیاه

 

مقدمه

یکی از پروژه های بسیار جالبی که باغبان می تواند انجام دهد تکثیر گیاهان می باشد. کشاورزی که با موفقیت بستر یک محصول را برای کاشت دانه گیاه فراهم می سازد، یا این که دانه گیاهان چوبی را می کارد و یا این که هرس ریشه را انجام می دهد و گیاه را قلمه می زند معمولا کمتر احساس ترس یا هیجان ناشی از انجام چنین فعالیت هایی را دارد.

تکثیر گیاه از زمانی که بشر زندگی غارنشینی را رها کرد و در جایی استقرار یافت آغاز گردید و انسان شروع به پرورش غذای مورد نیاز خود کرد. روش های مربوط به تکثیر سبزیجات در جامعه مدنی باستان مانند تمدن باستان ارتقا یافت به گونه ای که هنوز چینی ها در قرن بیستم از همان روش های کشت و کار استفاده می کنند.

استفاده از این کتاب

هدف این کتاب این است که برخی از حقایق اساسی را در ارتباط با تکثیر موفقیت آمیز گیاه نشان دهد، بنابراین امید است که باغبان در این راستا به منظور یافتن اصول اساسی و یاد  گرفتن فعالیت های کاربردی مشارکت نماید. هدف این کتاب فراهم ساختن پاسخ های جامع در این زمینه نیست، این کتاب تنها یک راهنما است. برخی از روش های مربوط به تکثیر گیاه در این جا بیان نشده است زیرا این روش ها بسیار پیچیده هستند و یا این که نتایج موفقیت آمیزی را برای تولید محصول نداشته اند. تکثیر سبزیجات نیز در این راهنما ارائه نشده است و با جزئیاتی در راهنمایی دیگری ارائه شده است. بنابراین بخشی از روش های جامع در این جا توصیف شده است که کشاورز می تواند با کمک آن بیشتر گیاهان را چه به شکل دانه و چه به صورت نشا بکارد. کشاورز می تواند روشی را برای آماده سازی و تکثیر بیش از 700 جنس از گیاهان را توسط رجوع کردن به بخش ضمیمه در انتهای این کتاب انتخاب نماید که در این قسمت همه روش های مناسب لیست شده اند. تعداد کمی از گیاهان مانند گل های صد تومانی با جزئیات توضیح داده شده اند زیرا چندین روش موفقیت آمیز برای تکثیر این نوع از گل ها وجود دارد.

چیدمان این کتاب چگونه است.

هدف و روش این کتاب بر مبنای تجربه ای است که من در طول 20 سال کار کردن در تکثیر گیاهان با سیستم های مختلف و درس دادن به دانشجویان باغبانی و به افراد آماتوری به دست آورده ام. هدف من ارائه روش های تکثیر در هفت بخش جداگانه می باشد. تا کنون آماده سازی گیاه برای تکثیر اغلب با روش های گیچ کننده ای ارائه می شد: قلمه زدن ریشه، ساقه و برگ اغلب به صورت ترکیب شده با هم بیان می شدند در حالی بین آن رابطه ای وجود ندارد و یا این که بسیار کم است.

کتاب با یک فرهنگ لغت در ارتباط با عبارت های تکثیر آغاز می گردد که باغبان ممکن است در مورد آن ها چیزی نداند. اگر چه متن اصلی به سبک غیر فنی نوشته شده است اما برخی از عبارت های فنی نیز ممکن است در بین آن مشاهده شود از این رو فرهنگ لغت در این جا برای رفع ابهام مورد نیاز می باشد. بخش مربوط به ابزارها و تجهیزات قبل از تکثیر هر گونه گیاهی لازم است تا با دقت خوانده شود. در این جا اهمیت مربوط به چارچوب های سرد، بسترسازها، واحد مه و غیره به خوبی توضیح داده می شود و  انواع مختلف گلدان های مناسب و دانه های مناسب برای تکثیر نیز معرفی می گردد. استفاده صحیح از کمپوست، کودها و هورمون های ریشخ زایی نیز مورد بحث قرار می گیرد و چگونگی مقابله کردن با آفات و بیماری ها نیز توضیح داده خواهد شد. بخش مربوط به تکثیر با کمک دانه به دو بخش تقسیم شده است: دانه ها به صورت کلی و دانه های درخت و بوته ها که در این جا مشکلات مربوط به خفتگی دانهئهم بیان می گردد. اطلاعات در مورد دانه های مختلف و علاوه بر این چگونگی حیات و زنده ماندن دانه بعد از تکثیر نیز فراهم شده است.

سپس در این کتاب محدوده گسترده ای از روش های تکثیر و آماده سازی گیاه ارائه شده است. این بخش با ریشه ها و رشد آن ها در ارتباط با بخش های تغییر یافته ساقه، ساقه ها و برگ ها فراهم شده است. بخش نهایی جزئیات کاملی را در مورد روش های پیوند زدن و جوانه زدن ارائه می کند و در انتها نیز یک ایندکس جامعی ارائه شده است.

برطرف کردن ابهامات

فعالیت مربوط به تکثیر گیاه در ارتباط با محیط دور و بر می باشد و برخلاف واقیت مربوط به دنیای مدرن در زمینه به اشتراک گذاشتن دانش است. هنر مربوط به تکثیر گیاه و تملک داشتن بر آن به صورت قدرت های فوق العاده ای نمی باشد که توسط تعدادی از باغبان های آینده نگر مورد تایید قرار گیرد، آماده سازی گیاه به طور کامل یک روش منطقی و قابل قبول می باشد که اگر همراه با دانش باشد می تواند نسبتا ساده و آسان باشد. بدون شک برخی از افراد ممکن است به موفقیت بدون داشتن هیچ گونه دانشی دست یابند اما در حقیقت این فراد دارای مشاهدات نیمه آگاهانه ای هستند. باغبان کسی است که سبزی را با انگشتان خود هدیه می کند و مانند افرادی نیست که با حیوانات میانه خوبی دارند یا این که شبیه به افرادی که گروهی دیگر را هدایت می کنند، نیست. این حس ناشی از توانایی ذاتی باغبانن برای درک کردن شرایط خاص می باشد.

به هر حال، می توان ارزش مربوط به دانش حقیقی و فهم را جانشین نیازهای باغبان برای تکثیر گیاهان کرد. در ابتدا امید کشاورز به تکثیری موفق مانند شعری شاعرانه به نظر می رسد.

اگر چه تکثیر گیاهان کاملا منطقی و قابل شرح است اما برخی از باغبان ها دارای موفقیت بیشتری در مقایسه با بقیه هستند که این امر تحت عنوان هنر تکثیر گیاه معرفی می گردد که از ارزش آن کاسته نمی شود. هنر در حقیقت امکان تعریف کردن وضعیت مربوط به مواد گیاهی، شرایط گیاه یا اثر شرایط محیطی خاص می باشد اما موفقیت زمانی به دست می آید که بتوان این علم را به صورت عملی به کار برد و بتوان جنبه های مختلف فعالیت عملی را با توجه به هر موقعیتی تفسیر نمود. 

 

  


 نوع فایل: word        صفحات ترجمه: 121         سال: 2010        قیمت: 42000 تومان


 


 

کد مقاله: 1301

 



                          


 












نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی